artikel VPRO Gids
Influencen met rimpels

Sylvia, te zien op IDFA’s DocLab, is de enige virtuele influencer die veroudert. In rap tempo zelfs.


Op het eerste gezicht lijkt Sylvia misschien een gewone influencer: ze plaatst optimistische teksten op Instagram over haar leven (pardon, journey) bij foto’s van sexy yogaposes, kopjes koffie en minimalistische werkplekken. Ook deelt ze, supereerlijk, haar existentiële twijfels. Toch is Sylvia er niet zomaar eentje.

‘Gewone’ influencers zijn mooi en jong, of doen zo lang mogelijk alsof. Virtuele influencers – grootogige cgi-wezens die alleen op Instagram bestaan en bedacht zijn om producten aan de m/v te brengen – zijn uiteraard ook mooi en jong, en zullen dat uitentreuren blijven. En dan is er Sylvia: de eerste virtuele influencer die zienderogen veroudert.

Ze is een bedenksel van kunstenaar Ziv Schneider, die met dit Instagramproject een vrolijk commentaar geeft op ageism, schoonheidsidealen en socialemedianormen. Elke maand wordt Sylvia tien jaar ouder. Ze zal binnenkort zelfs doodgaan. Toevallig gebeurt dat net tijdens IDFA, waar Sylvia gepresenteerd wordt op de DocLab-expositie en waar ook een live-event plaatsvindt dat het midden houdt tussen een feestelijk slotakkoord en een online begrafenis. Gelukkig zullen we ondanks haar sterfelijkheid altijd Sylvia’s gedeeltelijk automatisch gegenereerde en daardoor soms wat absurde levenswijsheden kunnen nalezen. Eentje voor bij het declutteren: ‘Een kamer vol persoonlijke ruimte maakt je niet altijd een mooier persoon.’